کیست برانکیال چیست و چرا به وجود می آید؟
نوشته شده توسط : دکتر کوهی

 


 

جنینی یکی از دوران بسیار حساس رشد و نمو هر انسان است. در این دوره سلول هایی که مانند اجزای اولیه هر انسان هستند شروع به تکثیر کرده، به تدریج اعضای گوناگون بدن را شکل می دهند. اگر در هر یک از مراحل تکثیر سلول ها یا تشکیل اعضای بدن یک ایراد کوچک رخ دهد به طور معمول در نوزاد متولد شده یا همان سال های ابتدای کودکی خود را به صورت یک عارضه چشمگیر نمایش می دهد.
کیست برانکیال هم یکی از همین عوارض است که به دلیل یک ناهنجاری در دوره جنینی شکل می گیرد و در این نوشتار بیشتر با آن آشنا می شوید:کیست برانکیال چیست؟علائم کیست برانکیالدرمان کیست برانکیال
 کیست برانکیال چیست و چگونه تشکیل می شود؟
زمانی که کودک در رحم مادر در حال رشد است و دوران جنینی خود را سپری می کند، صورت و گردن به تدریج از 5 بلوک ساختاری اولیه شکل می گیرند. نام این بلوک های اولیه قوسهای برانکیال (branchial arches) است.
به طور طبیعی هر یک از این قوسها با یک شیار یا شکاف از قوس مجاور جدا شده است.  در حالت عادی، با رشد قوس ها و شکل گرفتن صورت و گردن این شیارها رفع می گردند و صورت و گردن به اعضای به هم پیوسته تبدیل می شوند. اگر به هر دلیل این شکاف ها باقی بمانند و فضای خالی (سینوس) را به وجود آورند که رو به بیرون یا گاهی داخل باز می شود، به آن سینوس شکاف برانکیال یا به طور خلاصه سینوس برانکیال گفته می شود. در بیشتر مواقع مقداری مایع در سینوس ها تجمع می یابد. با تجمع مایع درون سینوس، به آن کیست برانکیال یا کیست شکاف برانکیال گفته می شود. علائم کیست برانکیال
وقتی سینوس برانکیال به بیرون بدن دهان باز کرده است، به طور معمول به راحتی پس از تولد نوزاد مشاهده می شود. سینوس برانکیال در بیشتر موارد علامتی ندارد و قوام و حجم مایع ترشحی آن در نوزادان گوناگون، بسیار متفاوت است.
اگر درون شکاف از یک مایع پر شود و به گونه ای دهانه شکاف بسته شود، کیست برانکیال تشکیل می شود. کیست برانکیال گاهی در کودکی تشخیص داده نمی شود و در بزرگسالی خودنمایی می کند.
کیست برانکیال به طور معمول به صورت یک توده بدون علامت در هر جایی از گردن، از فک پایینی تا بالای استخوان ترقوه، در سمت راست یا چپ گردن ممکن است لمس شود. گاهی مایع موجود درون کیست عفونی شده و کیست که تا آن زمان هیچ علامتی نداشت، به یک توده دردناک و متورم تبدیل می شود.درمان کیست برانکیال

یک عمل جراحی توسط  جراح گوش ، روش درمانی مناسب برای کیست برانکیال به شمار می رود. دکتر علی کوهی از پزشکان فوق تخصص در زمینه گوش در تهران  به شمار می روند. جهت دریافت مشاوره به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.
 
Ref
 
 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: